Csonttemplom
A Halál győzelme – a Remény felélesztése
Ezt a világot az örök élet ígéretével hagyjuk el
mindörökre. Másik út nincsen az öröklét beteljesüléséhez, mint a halál
rémületén keresztül, mely végigkísér születésünk pillanatától. A legnagyobb
szentek is azután a halál után vágytak, mely hitük
szerint egy kapu volt istenhez, aki felé ők egész életük során hajlottak. A
temetés a keresztény kultúrfelfogás szerint minden
szomorúsága ellenére nem a halott kiszolgáltatása a semminek, hanem egy
ceremónia, amiben az elhunytat örök nyugalomba helyezték, hogy feltámadhasson
Krisztus áldozattételén keresztül.
Aki kedveli a bizarr dolgokat, s nem fél a halál
evilági formáitól, az keresse fel a Prágától mintegy 70 km-re fekvő kisvárost,
az egykori Kuttenberget, Kutná
Hora-t. A város számos kulturális emlékművel
rendelkezik. Orsolya-rendi kolostor, jezsuita kollégium, a késő gótikus Szt.Barbara templom reneszánsz szószékével. Mindez mutatja
a középkori Kuttenberg nagy jelentőségét, mely
gazdagságát ezüstbányái révén nyerte el. A város története a XIII.századba nyúlik vissza. II.Henrik a Jeruzsálembe tartó zarándokútjáról hozott
magával egy maréknyi földet a bibliai Kálvária-hegyről. Krisztus
kereszthalálának színhelyéről hozott földdel lett az újonnan alapított temető Sedlecben (Kutná Horánál) felszentelve. Az 1318-as pestisjárvány miatt
tízezrek hullottak el, így azonnal a legjelentősebb temetkezési hellyé vált. A XIV.sz.végén a temető közepén
felépítették a Mindszentek Templomát, ami már kívülről is furcsa benyomást
kelt, de méltó nyughelye Krisztus követőinek. Az idők folyamán sok
viszontagságot megélt a kápolna. 1421-ben a husziták kirabolták,
megkárosították, és az itt élő szerzeteseket halálra kínozták. Ezután
évszázadokon keresztül a szétesésnek volt kitéve. Csak 1661-ben egy korai
barokk renoválással tudták megmenteni a teljes enyészettől. Számtalan átépítés
(egy teljesen új nyugati oromzat és védőfalak) után nyerte el mai külső
formáját. Ekkor kapta a Beinhaus /lábasház/
elnevezést. Különös furcsasága az alsó templomterem, mely Jan
Blazej Santini mester
tervei szerint készült. A sarokba rakva már akkor megőrizték az elhunytak
piramis formában felhalmozott csontjait. A terem középső részét kápolnaként
rendezték be. Ennek főoltárán látható a keresztre feszítés szoborcsoportja,
mely obeliszkállványokra helyezett emberi koponyákból áll – szimbolizálva
“Isten és a Fény uralmát a világ felett, és a Halál hatalmát az embereken.” A
későbbi belső kialakítás ennek a halál-motívumnak a folytatása. Frantisek Rint 1870-től
díszítette a Beinhaus falait és boltozatát. Emberi
csontokból függönyöket, csillárokat, Schwarzenberg-címereket
és szakrális tárgyak utánzatait (kelyhek, szentségtartók) készítette el. Furcsa
látvány az, ami a mai látogató szeme elé tárul, nyugtalanító és lebilincselő;
az annyira kedvelt “gótikus regények” horror-díszleteire emlékeztet. De a
valóság itt nem a díszletekbe csomagolt illúzió varázsa, hanem egyfajta
“képzőművészeti ballada” a halál méltóságáról, a sötét szépségről, amely
halandóknak az utolsó pillanatig az örök megfejthetetlen rejtély marad.